Grafisk content

Under min uddanelse som markedsføringsøkonom har vi haft et forløb om grafisk content, som har givet mig en god viden og forståelse for, hvor vigtigt grafisk contant er i forhold til kundernes kunderejse.

Content marketing er en vigtig del af virksomheders markedsføring i dag. Content marketing er en markedsføringsstrategi, som går ud på at skabe værdifuldt og relevant indhold. Det skal kunne opfange og fastholde en bestemt målgruppe af kunder. Det helt store formål med content marketing er at skabe profitable og langsigtede kunderelationer. (Content Marketing.Lokaliseret den 12. 10 2023)

I dag ved kunderne, hvad de gerne vil have, og hvad de forventer. Derfor foretager de dybdegående informationssøgning om det givende produkt. (Ditlev, Joakim . (2021, 4. 8)) Det er derfor vigtigt, når man som virksomhed bruger content marketing, at virksomheden ikke kommer til at tale for meget om sig selv. Det er vigtigt, at virksomheden fokuserer på at skabe tillid, relationer og i sidste ende øget efterspørgsel. (Elkjær, Søren . (s.d.). Lokaliseret den 10. 10 2023)

Billede af et skrivebord hvor der lægger en tablet, et par briller og en kopkaffe

Søgemaskiner i dag elsker unikt indhold. Derfor er content marketing en vigtig del af optimeringen på de forskellige søgemaskiner. Hvis man sørger for at opdatere indlæg, hjemmeside og tilføjer links og andet for at skabe en direkte vej til sin hjemmeside, vil det generere mere trafik på hjemmesiden. (Ditlev, Joakim . (2021, 4. 8))

Problemstilling:

Small Danish Hotels ønsker at styrke sin position på det danske marked i relation til målgruppen 40-49-årige. For Small Danish Hotels er det vigtigt, at strategien understøttes af et bæredygtigt og samfundsansvarligt kædeprodukt med individuelle kendetegn og lokal forankring.

Content marketing opgaven:

Ud fra den problemstilling som vi har fået fra Small Danish Hotels, er opgaven at anbefale en content marketing strategi for Small Danish Hotels og skabe tre content produkter, der understøtter Small Danish Hotels’ ovennævnte strategi.

Metode/værktøjer:

For at løse problemstillingen har jeg udviklet et brandboard, en landingpage og 10 Facebook-opslag, som er mit forslag til, hvilken farvepalette, skrifttyper og layout der vil appellere til målgruppen inden for aldersgruppen 40-49 år.

Jeg har udført denne opgave ved at benytte Canva som værktøj (Canva. Lokaliseret den 9. 10 2023). Her har jeg oprettet skabeloner, der er skræddersyet til Facebook-opslag ved at integrere billeder, tekst og andre elementer, alt i overensstemmelse med de brandelementer, jeg har udviklet i mit brandboard. Til valg af farver har jeg benyttet Canva’s paletgenerator (Canva palette generator. Lokaliseret den 10. 10 2023). Yderligere har jeg udnyttet Canva’s animationsfunktion til at omdanne en række billeder til en animeret video. Jeg har også brugt Canva under websteder til at lave min landingpage.

For at forbedre indholdet af mine Facebook-opslag og finde relevante undertekster, har jeg anvendt ChatGPT. Her har jeg søgt hjælp til formulering af forslag til captions og også fået hjælp til at finde passende emojis samt rettelser af stavefejl og grammatik.

Løsning på problemstiling:

Kunderne i målgruppen 40-49 årige for Small Danish Hotels følger en kunderejse gennem min løsning. Rejsen begynder, når kunden ser opslag på Facebook. På de opslag, hvor hoteller præsenteres, findes der et link til en landingpage. Når kunderne klikke på linket, bliver de ledt videre til landingpagen, hvor de kan foretage deres køb. Hvis man vælger at bruge Instagram i stedet for facebook, møder kunderne et linketree på deres kunderejse, da man ikke kan lægge direkte links ind på sine opslag på Instagram (jeg har lavet en linktree, men ikke benyttet den, da jeg bruger Facebook). Ved hjælp af denne strategi, vil jeg opnå, at de får 100.000 følgere i forhold til deres nuværende, som er på 41.000 følgere.

Begrundelsen for valg af Facebook og kunderejsen:
En undersøgelse fra Dansk Statestik viser, at 87-88 % af de 40-49 årige bruger facebook mest. (Tassy, Agnes. (2023, 11. 6)) Derfor har jeg valgt, at fokusere på brugen af facebook. Ved at Small Danish Hotels promovere sig mere på facebook, vil de kunne skabe bredere kendskab for målgruppen de 40-49 årige.

Brandboard

Jeg har udarbejdet et brandboard. Brandboardet er mit forslag til, hvilke farver, teksttyper, billeder osv. Small Danish Hotels skal bruge for at fange målgruppen, de 40-49 årige. Jeg har valgt at bruge nogle hyggelige, beroligende farver, som går igen på billederne, og som er med til at skabe et univers, der er hyggeligt, beroligende og drømmende.

SoMe opslag

Jeg har med hjælp fra Canva lavet 11 forslag til opslag på Facebook. I opslagene har jeg fokuseret på at anvende de samme farver og skrifttyper som dem på mit brandboard. De captions jeg har valgt til opslagene er korte og fangende, da målgruppen ønsker hurtigt at forstå budskabet. Jeg har styrket opslagene med hashtags og emoji, der passer til indholdet. I mine opslag har jeg fokuseret på at lave en storytelling om at komme væk fra hverdagen. Det er det jeg ved hjælp af mine oplag gerne vil formidle videre til kunderne. Et af opslagene indeholder 5 billeder, som er animeret til en video i Canva (videoen kan ses i højre side; tekst til videoen findes i PDF’en).

Linktree

Jeg har lavet en linktree, men valgt ikke at bruge den, da den ikke fungere på Facebook, som jeg har valgt at fokusere på. Linktree er oftes noget man bruger på Instagram. En Linktree er en online service. Ideen er at have ét link, der fungerer som en slags portal til en landingpage, hvor kunden kommer direkte fra linktree ind på en landingpage. Dette bruger man på instagram, fordi det på instagaram ikke er muligt at lægge et direkte link i sine opslag, som man kan på facebook.

Landingpage

Landingpagen er den side kunden møde på deres kunderejse, og hvor de foretager deres køb. Her lander de altså på en side, hvor der er mulighed for at fortage et køb af lige netop det hotelophold, som de ønsker. På min landingpage for Small Danish Hotels har jeg fokuseret på at tiltrække målgruppen ved at adressere deres travle og monotome hverdag, som de måske ønsker en pause fra, og derfor vælger et hotelophold. På landingpagen har jeg:

Lavet en fangende tekst, forstået målgruppens problem, løst problemet for dem, få social proof, fortælle hvad de helt konkret får og præsenteret prisen.

Effektmåling

Få at kunne se om mine opslag har nået målet, kigger man på effekt måling. Måden vi kan se på om målet er opnået, er ved at kigge om Small Danish Hotels har nået 100.000 følger på deres facebook side. En anden måde man kan bruge effektmåling på, er ved at kigge på, hvor mange der har set og liket opslagende. Man kan også måle på, hvor mange der har delt opslaget med andre, trafikken på hjemmesiden, og hvor mange der har lavet et køb.

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.